Hoofddoelstelling 1: 1. We zijn een uitnodigende gemeenteraad, college en organisatie
We zijn een toegankelijke gemeenteraad, college en organisatie, dat houdt in dat we voortdurend in gesprek zijn met onze inwoners en ondernemers en partners om de doelen voor onze stad te bereiken om de comfortabele, ondernemende en duurzame stad te zijn waaraan we met elkaar zo hard werken.
Doelstelling: 1.1 De versterking van de rolneming door de gemeenteraad
Doelstelling: 1.2 Wij werken voor en met de inwoners
Doelstelling: 1.3 Wij werken gebiedsgericht
Doelstelling: 1.4 Publieke dienstverlening: een persoonlijke benadering, bereikbaar en snel.
Doelstelling: 1.5 Wij werken regionaal samen waar dit meerwaarde heeft voor onze doelen
Indicatoren
Doelstelling: Trendanalyse
Kadernota's
Hoofddoelstelling 2: 2 Apeldoorn voor inwoner en bezoeker
Apeldoorn heeft veel te bieden, het koninklijk karakter, het groen, de omringende natuur en ruimte, de vele mogelijkheden tot (sportieve) activiteiten en haar twee gezichten: dorp en stad, rust en reuring. En Apeldoorn 'heeft' natuurlijk Het Loo, De Apenheul, De Julianatoren en de Hoge Veluwe met het Kröller Müller. Bij de reuring horen tal van kleine- en grote evenementen. We willen het imago en de positionering van Apeldoorn bij inwoner en bezoeker versterken om daardoor meer bezoekers van buiten te verlokken naar Apeldoorn te komen (het toeristisch toplandschap) en het leven van inwoners in hun Apeldoorn te veraangenamen (de gezinsstad). We benaderen dit grofweg langs twee lijnen: citymarketing en de uitvoering van het evenementenbeleid. De organisatie van de citymarketing (de stichting Apeldoorn Marketing) oriënteert zich, na het vertrek van de huidige directeur, op hoe citymarketing in de nabije toekomst vorm gegeven wordt. En hoe we krachten bundelen in een tijd van beperkte financiële middelen. Wij verwachten de Raad hierover rond het verschijnen van deze MPB nader te kunnen informeren.
De hierboven geformuleerde hoofddoelstelling, onze ambitie, blijft onverminderd overeind, maar tegelijkertijd zal het komende jaar er waarschijnlijk anders uitzien door de gevolgen van de coronacrisis. Net zoals afgelopen jaar er anders uitzag doordat de coronacrisis ertoe leidde dat bijvoorbeeld evenementen niet doorgingen en attracties werden gesloten.
Hoofddoelstelling 3: 3 Apeldoorn is bekend en erkend in Arnhem, Den Haag en Brussel
Apeldoorn profileert zich, in lijn met onze strategische doelen, stedelijk, regionaal, nationaal en internationaal als comfortabele, ondernemende, toeristische en duurzame stad. Dat doen we vanuit het besef dat we niet al onze wensen en ambities zelfstandig kunnen waarmaken: samenwerking met andere overheden (gemeenten, provincie(s), Rijk, Europa) is onontbeerlijk.
Onder de noemer Public Affairs werken we aan een combinatie van instrumenten als samenwerken en netwerken, profileren en beïnvloeden en projectfinanciering. Zo werken we bijvoorbeeld samen met de G40 en de VNG aan het beïnvloeden van het beleid van hogere overheden. Ook versterken we de samenwerking tussen Rijk en Regio via de recent afgesloten Regio Deals Veluwe en Cleantech, en zoeken we waar mogelijk naar externe financiering van onze ambities via subsidiemogelijkheden.
Lobby is in feite een organisatie-brede activiteit die we tegenkomen in vrijwel alle programma's van de MPB. Lobby als onderwerp is een periodiek terugkerend thema op de agenda van ons college. Per jaar zullen we telkens relevante publieke podia zoeken om Apeldoorn en haar (financiële) belangen over het voetlicht te brengen.
Het komende jaar zetten we de huidige koers voort. We richten ons niet alleen op bestuurlijke lobby, maar ook op ambtelijke kennis en vaardigheden om op alle niveaus een goede en stevige relatie te hebben met onze partners in bijvoorbeeld Arnhem, Den Haag, Brussel of Düsseldorf (Euregio). Daarnaast behalen we schaalvoordelen door, waar mogelijk, de samenwerking met de Cleantech Regio en de Veluwe Alliantie beter te benutten. Als belangen overeenkomen betekent samenwerking niet alleen dat er efficiëntievoordelen te behalen zijn, maar maken we de lobby ook sterker en betekenisvoller.
Specifiek aandachtspunt hierbij zijn de Tweede Kamerverkiezingen en de vorming van een nieuw Kabinet.
Hoofddoelstelling 4: 4 Apeldoorn is een Smart City
Smart City Apeldoorn is de samenwerking tussen inwoners, bedrijven, onderwijs- en (kennis)instellingen en overheid door het toepassen van ICT om te zorgen voor een betere kwaliteit van leven in de gemeente Apeldoorn. En om onze gemeente beter te kunnen besturen en te laten functioneren. Noodzakelijke randvoorwaarden daarvoor zijn hoogwaardige ICT infrastructuur (b.v. glasvezel, 5G en Lora) en -voorzieningen, laagdrempelige digitale toegankelijkheid en een digitaal vaardige samenleving. We geven daarmee gehoor aan het Actieplan Digitale Connectiviteit van het rijk om ervoor te zorgen dat iedereen in 2023 snel internet heeft.
Smart City Apeldoorn is een instrument, maar geen zelfstandig programma met projecten. Speciale aandachtsgebieden zijn burgerparticipatie en gebiedsontwikkelingen en -revitalisering. Smart City Apeldoorn helpt daarmee de doelen van de strategische- en topthema’s te bereiken. Daarbij is het belangrijk dat we ons bewust zijn van wat er allemaal op het gebied van smart city en digitalisering in de wereld om ons heen gebeurt. En willen we wat kan? Daarom willen we via Smart City Apeldoorn ook bewustwording van deze digitalisering creëren en bijbehorende ethische vraagstukken agenderen. En daar waar mensen niet mee kunnen komen in de digitale samenleving, zoeken we naar oplossingen om dit te verbeteren. Met Smart City Apeldoorn streven we naar inclusiviteit.
Hoofddoelstelling 5: 5 De financiële positie van Apeldoorn is gezond
We werken verder op weg naar financieel herstel in 2026. Dat betekent een beperkte schuldpositie, voldoende solvabiliteit voor zowel grondbedrijf als algemene dienst en een structureel sluitende begroting in alle jaarschijven.