Bestuur, inwoners en geld

1.1 De versterking van de rolneming door de gemeenteraad

De positie en verantwoordelijkheden van de gemeenteraad zijn voortdurend in ontwikkeling. In het grote krachtenveld van de gemeenteraad vinden steeds maatschappelijke en bestuurlijke veranderingen plaats. Ze kunnen leiden tot nieuwe dilemma’s en tot discussies. Met het toenemen van de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de lokale overheid neemt ook de complexiteit van het raadswerk toe. Het samenspel tussen samenleving en gemeenteraad vraagt daarbij gaandeweg om vernieuwing van participatievormen. De gemeenteraad wil ruimte bieden aan de verschillende vormen van burgerparticipatie en -initiatieven die in toenemende mate ontstaan. De informatievoorziening tussen burgers onderling en tussen samenleving en overheid gaat snel. De gemeenteraad wenst daarvoor extra aandacht en faciliteiten. In de komende periode zal dat zijn vervolg krijgen in de ontwikkeling van digitale dossiers en de verdere uitwerking van de vernieuwde strategische werkagenda voor de gemeenteraad. In de afgelopen jaren zijn er nieuwe taken bij de gemeente neergelegd waarvan de verwachting is dat Apeldoorn die zelf of in regionaal verband op zich neemt. Ook de invoering van de Omgevingswet na het komende jaar vraagt het nodige van de raad. De gemeenteraad kan alleen zijn rol waarmaken door in te zetten op een goede dialoog en sterke interactie met de samenleving, versterking van de regionale samenwerking en bij dat alles sturing te geven aan de voorkant van het beleidsproces.

 

 

PRESTATIE

1.1.1 De Raad gaat in 2021 en volgende jaren verder met de uitvoering van de Strategische Werkagenda

De gemeenteraad gaat in 2021 verder met het uitvoeren van projecten en activiteiten vanuit de Strategische Werkagenda Raad, ook voor het organiseren van thematische Ontmoetingen met inwoners, ondernemers en organisaties. De Werkagenda is een instrument waarmee de Raad daadwerkelijk op inhoud en proces kan sturen en kan bepalen wanneer en op welke wijze ze kan interveniëren, zoals via tijdelijke projecten of via themabezoeken op locatie. Om de kennis van de Raad over actuele issues te blijven vergroten, verbeteren we de informatievoorziening van de Raad verder door het vormen en up-to-date houden van extra digitale themadossiers en -factsheets. Deze dossiers en factsheets over soms langlopende en complexe thema’s maken de informatie ook voor de samenleving beter toegankelijk.

 

1.1.2 Verbetering van de beleidscyclus in 2021 en volgende jaren

Afgelopen jaren is de opzet van de begroting verbeterd. Er is een volledig digitale versie die compact en op hoofdlijnen stuurinformatie levert en de mogelijkheid biedt door te koppelen naar detailinformatie. De verbetering van onder andere de leesbaarheid en het stelsel van indicatoren in de begroting blijft een permanent proces, ook in het komende jaar. Dit is onderdeel van het meerjarig traject ‘Verbetering van de beleidscyclus’ voor de verbetering van inzicht en sturing op doelrealisatie.

 

De Rekenkamercommissie is zelfstandig in de inrichting van haar onderzoeksprogramma. De commissie voert elk jaar onderzoeken uit inzake doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde beleid waarvan de onderzoeksbevindingen input vormen voor de controlerende functie van de raad.

 

1.1.3 Het nieuwe raadsinformatiesysteem en de webcast zijn geïmplementeerd.

De rol van de raadsgriffie is het zodanig ondersteunen van de raad dat deze zijn volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende functie kan uitoefenen. De raadsgriffie adviseert de raad en raadsleden over de werkprocessen en procedures, organiseert deze processen, waaronder het betrekken van burgers en instellingen bij de democratische besluitvorming en verzorgt daartoe de logistieke ondersteuning. Daarnaast adviseert de raadsgriffie inzake vraagstukken met een meer inhoudelijk karakter. Tevens ondersteunt de griffie de raad op communicatief vlak door middel van webcast en door advisering over vormen van communicatie, o.a. (sociale) media-analyses.

 

Om in kaart te brengen hoe inwoners over bepaalde onderwerpen denken maken we over minimaal 3 verschillende onderwerpen issue analyses en reputatieanalyses. Op frequente basis worden in de huis aan huis bladen inhoudelijke stukken over de raad gepubliceerd. De nieuwe huisstijl voor de PMA Gemeenteraad wordt in het najaar van 2020 gelanceerd.

 

We houden in 2021 weer de jaarlijkse cursus ‘Politiek Actief’ georganiseerd voor de inwoners van de gemeente Apeldoorn en verwachten dat hieraan 30 mensen deelnemen. Voor de raadsleden worden debattrainingen ingepland. Daarnaast is er voor de eigen organisatie een workshop ontwikkeld om collega’s meer te informeren over zowel het werk van de gemeenteraad als de griffie; dit jaar zullen we hiermee 50 collega’s bereiken.

Voor de jeugd (lager onderwijs, middelbaar onderwijs en voortgezet onderwijs) organiseren we 10 interactieve scholenbezoeken, waarbij de jeugd in spelvorm leert over de lokale politiek.

 

Via aanbesteding is een nieuw raadsinformatiesysteem Parlaeus en webcast geïmplementeerd. In 2021 zullen we dit bestendigen en waar mogelijk verder doorontwikkelen naar betere vormen van digitaal werken. Hiermee voorzien we in een versterking en vernieuwing van de informatievoorziening voor de raad en samenleving.

Naast de Politieke Markt Apeldoorn (PMA) belangrijke maatschappelijke gebruiken we nieuwe werkvormen om inwoners en belanghebbenden te betrekken bij besluitvorming over issues. Ook dit jaar zullen we per onderwerp bekijken welke werkvorm het beste aansluit. Hierbij wordt gekeken om het Raadsplein functioneler te gebruiken om aan te sluiten bij verschillende werkvormen.

 

Voor 2021 is de ambitie om bij geschikte onderwerpen de PMA op locatie te organiseren. Daartoe is de werkwijze ook geëvalueerd en verder geoptimaliseerd en doorgevoerd (Wat werkt wijzer).

 

Burgerparticipatie is een verantwoordelijkheid in brede zin van zowel college, raad als organisatie. De opbrengsten uit het participatieproject worden in 2021 ten uitvoer gebracht worden.

 

1.1.4 De raadswerkgroep Omgevingswet bereidt procedureel en procesmatig de besluitvorming door de Raad voor zodat in 2029 één gemeentelijk omgevingsplan kan worden vastgesteld.

De Omgevingswet is met één jaar uitgesteld en zal naar verwachting per 1 januari 2022 in werking treden. Hierdoor zal er ook veel veranderen voor de gemeenteraad. Zo zullen er in het komende jaar nieuwe (werk)afspraken moeten worden gemaakt tussen het college en de gemeenteraad over bijvoorbeeld de adviesbevoegdheid en zal ook de participatie tussen en met inwoners en andere betrokken wijzigen.

Om de invoering van de Omgevingswet voor de gemeenteraad te begeleiden heeft het presidium een raadswerkgroep ingesteld. Voornaamste taak van de raadswerkgroep is het procedureel en procesmatig voorbereiden van raadsbesluiten, zoals de vaststelling van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan. Daarnaast moet de raad bijvoorbeeld ook besluiten welke regels van het Rijk worden overgenomen (de zogenaamde bruidsschat) en hoe we de participatie inrichten. Naar verwachting wordt de Omgevingsvisie begin 2021 vastgesteld. Het omgevingsplan zal in delen worden voorgelegd aan de raad, zodat in 2024 het totale Apeldoornse omgevingsplan gereed is. Voor het omgevingsplan geldt overigens een ruime overgangstermijn. Uiterlijk in 2029 moeten alle bestemmingsplannen en andere regels met betrekking tot fysieke leefomgeving zijn ondergebracht in één gemeentelijk omgevingsplan.

 

 

Deze pagina is gebouwd op 10/02/2020 14:21:39 met de export van 09/28/2020 17:22:05