Openbare ruimte

1.5 Voorkomen overlast door vliegverkeer

In 2019 en 2020 hebben we samen met Provincie Gelderland en Gelderse partners de Gelderse visie op luchtvaart opgesteld en bij het ministerie gepleit tegen de laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport. Er moeten landelijk nog belangrijke keuzes gemaakt die het woon- en leefklimaat in Apeldoorn  beïnvloeden; herziening van de luchtruimvisie en van het luchtruim en definitieve besluitvorming over de opening van Lelystad Airport in 2020.  De ambitie blijft om de leefbaarheid in Apeldoorn te waarborgen. Ons doel is overlast door vliegverkeer te voorkomen. Dat geldt voor burgerluchtvaart en ook voor het vliegverkeer van en naar Luchthaven Teuge.

In 2020 heeft de NV Luchthaven Teuge een aanvraag ingediend voor het luchthavenbesluit gebaseerd op omzetting van de in het verleden toegestane geluidsruimte voor 80.000 vliegbewegingen. Dit is in overeenstemming met de kaders, die de gemeenteraad in 2017 voor de opstelling van het luchthavenbesluit heeft vastgesteld.

PRESTATIE

1.5.1 In 2021 wordt het luchthavenbesluit luchthaven Teuge en daarmee de geluidsruimte vastgesteld op maximaal 56,5 DBLden

We bepleiten bij Provincie Gelderland dat de geluidsruimte voor Luchthaven Teuge in het luchthavenbesluit Teuge op korte termijn wordt vastgelegd op maximaal 56,5 DBLden. De Provincie Gelderland heeft aangegeven, dat ze in april/mei 2021 het luchthavenbesluit Teuge willen vaststellen.

 

1.5.2 Ontwikkeling duurzaam vliegen, Dutch Electric Aviation Centre (DEAC)

We willen een belangrijke stap zetten in de verduurzaming van de luchtvaart. Per 1 februari 2019 is het landelijk kenniscentrum Dutch Electric Aviation Centre (DEAC) op Luchthaven Teuge gestart, onder andere met subsidie van Provincie Gelderland, een initiatief van Luchthaven Teuge, de Cleantechregio en gemeente Apeldoorn (mede namens de aandeelhoudende gemeenten van NV Luchthaven Teuge). Het innovatie- en expertise centrum is gericht op het stimuleren, faciliteren organiseren van innovatie op het gebied van elektrisch en Hybride vliegen.  De samenwerkende organisaties zijn onder andere de Stichting Strategische Board Stedendriehoek, TU Delft, Hogeschool van Amsterdam, Deltion College, Luchthaven Teuge en daarnaast  Pieter Lantermans (waterstof drone), Ecotap, Aircraft Maintenance Netherlands, Hangar One, YBCF, gemeente Apeldoorn, NLR en Stichting E-Laad.

In 2020 is DEAC een stichting geworden en heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat budget beschikbaar gesteld voor de eerste fase van het onderzoek. In 2021 moet er duidelijkheid komen over de bekostiging van het vervolg van het onderzoek.

 

1.5.3 Minder overlast door herziening luchtruim

We zetten  in op een grondige herziening van het luchtruim, zodat overlast van burgervliegverkeer met name door laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport wordt voorkomen. In 2021 zal duidelijk worden hoe de nieuwe vliegroutes na herziening van het luchtruim er uit gaan zien. Dan zal ook blijken of onze lobby samen met de Provincie Gelderland en buurgemeenten en van actiegroepen tot het gewenste resultaat heeft geleid.

 

1.5.4 We monitoren vliegbewegingen en meten vliegtuiggeluid, zodat we kunnen vaststellen waar en wanneer geluidsniveaus worden overschreden..

In 2019 hebben we zelf op een aantal plekken in de gemeente apparatuur geplaatst waarmee we (vliegtuig)geluid kunnen meten. Het ministerie, heeft toegezegd dat we worden aangehaakt bij het monitoringsprogramma van het ministerie van vliegbewegingen vliegveld Lelystad. We trekken op met de provincie Gelderland en regiogemeenten.

 

Deze pagina is gebouwd op 10/02/2020 14:21:39 met de export van 09/28/2020 17:22:05