Openbare ruimte

1.2 Optimale doorstroming met fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij zorgvuldig ruimtegebruik uitgangspunt is

Efficiënte netwerken zijn van belang om alle verplaatsingen op te vangen. Hierbij gaat het om netwerken voor wandelen, fietsen, auto’s en openbaar vervoer, overstappunten en parkeervoorzieningen.

Veel verplaatsingen worden te voet gemaakt. Meer dan voorheen willen we de aandacht richten op deze duurzame manier van verplaatsen. Het gebruik van de fiets heeft veel voordelen. Door meer ruimte aan de fiets te geven (snellere, directere routes en meer stallingscapaciteit), verbetert de bereikbaarheid op een duurzame manier. Voor het autoverkeer gaat het om het verbeteren van de doorstroming met name op de ring en de aansluitingen op regionale en landelijke hoofdwegen. Toepassen van slimme technieken (smart city, intelligente verkeerslichten) en eventueel uitbreiding dragen bij aan de doorstroming. Daarnaast is een goede doorstroming van de nationale en regionale hoofdwegen van belang om Apeldoorn bereikbaar te houden.

Door toepassing van slimme technieken kan ook het openbaar vervoer geprioriteerd worden.

We verkennen de realisatie van transferpunten/hubs en de daarvoor benodigde voorzieningen, waar van de ene naar de andere vervoerwijze kan worden overgestapt met als doel om het autonetwerk en leefmilieu minder te belasten. Daarnaast verkennen we ook de mogelijkheden voor hubs aan de rand van de stad waar overslag van goederen naar schone vervoermiddelen kan plaatsvinden.

Efficiënt ruimtegebruik heeft ook te maken met parkeerfaciliteiten voor auto en fiets. Met name in de binnenstad wordt dit geoptimaliseerd (garages) en kan de vrijkomende ruimte worden aangewend voor andere functies. We maken het  parkeren gebruiksvriendelijker .

 

Indicatoren:

De effectiviteit van de prestaties wordt weergegeven aan de hand van de waardering van bewoners en bedrijven van de bereikbaarheid. Na de uitvoering van de prestaties wordt een verhoging van het waarderingscijfer verwacht. Dit waarderingscijfer wordt bepaald aan de hand van tweejaarlijks onderzoek onder bewoners.

Idealiter is een objectieve meting van de verbetering in de doorstroming gewenst, maar deze analyses zijn complex en vragen veel investeringen.

 

 

 

PRESTATIE

1.2.01 We verbeteren de doorstroming Laan van Zevenhuizen door vergroten capaciteit op een tweetal plaatsen

We vergroten de capaciteit van de Laan van Zevenhuizen ter hoogte van de kruising met de Sluisoordlaan en het gedeelte ter hoogte van de Saloméstraat (beiden na 2023).

 

1.2.02 We verbeteren de doorstroming Kanaal Noord

Vergroten capaciteit Kanaal Noord tussen Anklaarseweg en Laan van Zevenhuizen (na 2023).

 

1.2.03 We verbeteren de doorstroming Laan van Osseveld

We vergroten de capaciteit van de Laan van Osseveld inclusief het kruispunt Laan van Osseveld / Veenhuizerweg in aansluiting op de aanleg van de tunnel (2021/2023).

 

1.2.04 We verminderen het doorgaand verkeer in Zevenhuizen Zuidbroek

In de wijk Zevenhuizen Zuidbroek treffen we maatregelen om het doorgaande verkeer door de wijk te verminderen (2021/2022).

 

1.2.05 We werken aan de tunnel in Laan van Osseveld, gereed 2023

In oktober 2019 is de Bestuursovereenkomst ondertekend tussen het ministerie van I&W en de gemeente Apeldoorn voor de aanleg van de tunnel in de Laan van Osseveld ter hoogte van de spoorlijn. Vanwege de wens van Apeldoorn om de capaciteit op dit deel van de ring te vergroten zal de tunnel 2x2 rijstroken krijgen. In 2023 is de tunnel in Laan van Osseveld gerealiseerd.

 

1.2.06 In 2021 ronden we het doorstroomplan Ring af

We ronden in 2021 een doorstroomplan voor de ring af zodat inzicht bestaat in knelpunten en oplossingen.

 

1.2.07 We nemen deel aan de planvorming N786

We participeren in de planvorming van de Provincie Gelderland betreffende de N786. Dit project maakt onderdeel uit van het multiproject Eerbeek-Loenen 2030.

 

1.2.08 We lobbyen voor bereikbaarheid van Apeldoorn (weg en spoor)

We lobbyen samen met regionale partijen voor een verbetering van de bereikbaarheid van Apeldoorn over de weg (de A1 tussen Apeldoorn en Barneveld en de A50 tussen Zwolle-Apeldoorn- Arnhem) en over het spoor (versnelling en behoud trein naar Berlijn, goede verbindingen met de Randstad, directe spoorverbinding Apeldoorn- Barneveld, versnelling Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk). Een mobiliteitshub ten oosten van Apeldoorn maakt hier onderdeel van uit. Hiertoe organiseren we samen met de Cleantech Regio bijeenkomsten, maken we deel uit van landelijke, provinciale en regionale projectgroepen en initiëren we bestuurlijke en ambtelijke overleggen.

 

1.2.09 We maken de AGOVV velden inzetbaar voor de structurele parkeeroplossing Apeldoorn-west, beschikbaar seizoen 2022

In maart 2020 heeft de raad besloten om de AGOVV velden structureel in te zetten voor het overloopparkeren van Apenheul. Gewerkt wordt aan de voorbereiding en uitvoering van deze oplossing zodat de velden inzetbaar zijn bij de start van het seizoen in 2022.

 

1.2.10 We verbeteren in 2021 de beschikbaarheid en toegankelijkheid van het parkeren met diverse projecten uit de Parkeervisie

Uitwerking van parkeerprojecten op basis van het in 2019 vastgestelde beleid. Gewerkt wordt aan diverse projecten zoals digitalisering van parkeerproducten (waaronder bewonersvergunningen, invoering januari 2021), scanauto (voor digitale handhaving), proeven realtime bezetting parkeerterreinen (waaronder de parkeersensoren op het parkeerterrein Rosariumstraat), vervanging parkeerapparatuur (Haven Centrum en Brinklaan), stimuleren gebruik transferpunten, extra aanbod fietsenstallingen, innovaties in parkeergarages (met Haven Centrum als voorbeeldlocatie), maatwerk oplossingen voor parkeren in wijken (vergunningparkeren in Julianakwartier).

 

1.2.11 We verkennen de mogelijkheid van een directe treinverbinding en extra station

Samen met stakeholders op spoorgebied verkennen we de mogelijkheid van een directe treinverbinding tussen Barneveld en Apeldoorn, met een nieuw station Apeldoorn West.

 

1.2.12 We vergroten in 2021 de verkeersdoorstroming door nieuwe technieken in verkeerslichten

In het kader van slimme mobiliteit (smart city) implementeren we nieuwe technieken in verkeerslichten. Het gaat hier om data over de verkeersafwikkeling die ter beschikking wordt gesteld aan weggebruikers, waardoor de doorstroming van het verkeer verbetert. Ook maken we de verkeersregelinstallaties fietsvriendelijker door onder andere bij slecht weer fietsers eerder groen te geven.

 

1.2.13 We besluiten en starten mogelijk in 2021 met een snelle regionale fietsroute

We nemen een besluit over de aanleg van een snelle fietsroute Apeldoorn-Epe en starten mogelijk met de uitvoering. De fietsroute Apeldoorn-Deventer is grotendeels gerealiseerd.

 

1.2.14 We vergroten de capaciteit en het juist gebruik van het fietsparkeren

Naast de opening van de nieuwe bewaakte fietsenstalling in de Paslaan eind 2019, bestaat ook de wens om in de omgeving van het Plein van de Stad een nieuwe bewaakte fietsenstallingen te realiseren. We zetten ook extra in op het fietsparkeren in de openbare ruimte in de binnenstad, voor wat betreft ordening, communicatie, handhaving e.d.

We betalen mee aan de exploitatie van de bewaakte fietsenstalling bij het NS-station. Bij tekorten breiden we de capaciteit voor (onbewaakte) fietsenstallingen bij bushaltes uit.

 

NIEUWE ONTWIKKELING

Nieuw beleid: Parkeren Apeldoorn West

In maart 2020 heeft u kennis genomen van de notitie ‘Locatieonderzoek Parkeer- en Verkeersoplossing Apeldoorn-West’. U heeft ingestemd met het voorstel om de locatie AGOVV als voorkeursoplossing voor het overloopparkeren van de attracties in park Berg en Bos (met name Apenheul) aan te wijzen. Ook ging u akkoord met het verder uitwerken van deze parkeeroplossing.

Benodigd budget

Vooruitlopend op deze uitwerking houden wij rekening met een investering van € 1,3 miljoen, waarvan de jaarlijkse kapitaallasten € 45.000 bedragen. Het gaat nog om een van voorlopige raming, die nader onderbouwd zal worden bij de verdere uitwerking van de parkeeroplossing op de locatie AGOVV. Begin 2021 leggen wij de voorstellen hierover aan u voor.

Ombuiging: besparing op budgetten voor verkeersveiligheid en doorstroming.

In de begroting is totaal € 450.000 geraamd voor verkeersveiligheid en doorstroming. Uit deze budgetten worden onder andere licenties en onderhoudscontracten, fietsexamens voor scholen, onderzoeken, verkeerseducatie en kleinere doorstromings- en verkeersveiligheidsmaatregelen betaald. Door 10% te besparen wordt onze flexibiliteit voor maatwerk minder, maar het effect is beperkt.

Benodigd budget

10% ombuigen op deze budgetten levert een structurele besparing van € 45.000 op.

Ombuiging: Innovatieve toepassingen openbaar vervoer

Met de nieuwe concessie voor busvervoer die was voorzien zou er een wijziging in het buslijnennet komen en zouden in een aantal wijken de buslijnen vervallen. Begin juli heeft de provincie de concessie ingetrokken. Op dit moment is onduidelijk wanneer er een nieuwe concessie ingaat en welke gevolgen dit heeft voor het bestaande lijnennet.

We hebben budget voor ondersteuning van andersoortige / innovatieve vormen van vervoer (zoals Mobuur) in de wijken waar de reguliere buslijnen wegvallen. Mogelijk zal de Provincie een deel van het alternatieve vervoer financieren. De helft van het budget laten we vrij vallen.

Benodigd budget

Het laten vrijvallen van dit budget levert incidenteel € 400.000 op in 2021.

Deze pagina is gebouwd op 10/02/2020 14:21:39 met de export van 09/28/2020 17:22:05