We zijn er voor onze burgers, bedrijven en bezoekers. Zij mogen verwachten dat we effectief en efficiënt zijn georganiseerd en dat we ‘onze zaken’ op orde hebben. Verrassingen passen daar niet bij. Een organisatie is 'in control' als deze zodanig is ingericht dat de juiste discussie, met de juiste middelen (mensen, informatie, etc.) op het juiste moment op het juiste niveau wordt gevoerd en tijdige bijsturing op de realisatie van doelen mogelijk is. Rode draad hierbij is dat we kritisch zijn op wat we doen en hoe we dingen doen, en leren van de fouten die worden gemaakt. De controlfunctie vervult hierbij een belangrijke ondersteunende, adviserende en signalerende rol.
In 2019 hebben we het beheersplan ‘Interne beheersing & Beleidscyclus’ opgesteld. Hierin is inzichtelijk is gemaakt welke maatregelen we hebben getroffen en nog gaan treffen om de gewenste slag naar de basis op orde en de versteviging van de interne beheersing ook daadwerkelijk te realiseren. Wij beseffen dat we nog voor een grote opgave staan op het gebied van beheersing en doorontwikkeling van de P&C-producten en de organisatie. Prioriteit blijft de dienstverlening aan de stad; de winkel moet open blijven tijdens de verbouwing. Het vergt lange adem, geduld en vasthoudendheid om een organisatie te worden waar de basis op orde is en die tegelijkertijd kan inspelen op ontwikkelingen in de maatschappij. De verbouwing grijpt in op organisatiestructuur, systemen en administratie. Niet alles kan tegelijk, ook gezien de enorme impact die Corona op de organisatie heeft en daarom zullen wij prioriteiten stellen.
PRESTATIE
2.1 Onze interne beheersing is steeds meer op orde |
|
2.2 We werken continu aan risicomanagement |
|
2.3 We versterken de beleidscyclus |
Met Planning & Control gaan we door met de kwaliteitsslag die al is ingezet.
|
2.4 We versterken de interne beheersing |
De (verbijzonderde) interne controle is een meetinstrument voor kwaliteit en efficiency van de gemeentelijke bedrijfsvoering. Vanaf 2021 is het college verantwoordelijk voor de rechtmatigheid en moet zich daar zelf over verantwoorden in plaats van dat de accountant dat doet. Speerpunten voor 2021 zijn:
|
2.5 We versterken ons inkoopbeleid |
|
2.6 We werken aan privacy en informatiebeveiliging |
We gaan als gemeente zorgvuldig om met de persoonsgegevens van onze burgers en eigen medewerkers en doen dat in lijn met de privacywetgeving (AVG). Om er voor te zorgen dat onze informatie betrouwbaar is en beschermd is tegen aanvallen vanuit het internet en andere bedreigingen hebben we het basis beveiligingsniveau geïmplementeerd zoals opgenomen in de verplichte Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Vanuit informatiebeheer zorgen we als gemeente voor juiste, toegankelijke en vindbare informatie die binnen de wettelijke kaders beschikbaar is.
|
2.7 Juridisch advies en juridische kwaliteitszorg |
We leveren de jaarlijks terugkerende prestaties uit het Juridische kwaliteitszorgplan. In 2021 zetten we extra in op:
|
Indicatoren |
|