Onze dienstverlening is eigentijds en gastvrij. Het uitgangspunt is digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is. Voor complexe gevallen en niet digitale zelfredzaamheid staat een persoonlijke benadering centraal. Ten behoeve van de (online) dienstverlening moderniseren en optimaliseren we Apeldoorn.nl. De vernieuwde website draagt bij aan actieve communicatie, burgerparticipatie, informatievoorziening op buurt- en wijkniveau en heldere bezoekersinformatie
PRESTATIE
1.1 We digitaliseren de dienstverlening |
|
1.2 We geven direct en goed antwoord |
Daartoe werken we met eerstelijns dienstverlening in domeinen. Belangrijke randvoorwaarde bij deze domeingerichte dienstverlening is dat de burger één loket ervaart. Daar spannen we ons ook in 2021 voor in. Met het nieuwe zaaksysteem is de frontoffice in 2021 beter uitgerust om direct en goed antwoord te geven.
|
1.3 We werken transparant en betrouwbaar |
We rapporteren aan - en gaan in gesprek met domeinen, eenheden en teams over hun prestaties en maken afspraken om tot verbeteringen van prestaties te komen. Met de verdere invoering van het nieuwe zaaksysteem is het steeds beter mogelijk om te meten of we onze servicenormen halen.
We geven ruimte ons te vertellen als het gesprek of het proces niet goed is verlopen. Van klachten leren we. Klachten gebruiken we voor het verbeteren van onze dienstverlening. We bevorderen de procedurele rechtvaardigheid (de manier waarop mensen zich behandeld voelen en de vraag of zij de gevolgde procedures als eerlijk ervaren), zowel in onze dienstverlening als in klacht- en bezwaarprocedures.
|
1.4 We zijn goed telefonisch bereikbaar |
Met het nieuwe zaaksysteem is het in 2021 mogelijk om continu te meten of we tijdig terugbellen naar aanleiding van terugbelnotities.
|
1.5 We monitoren de dienstverlening |
In 2019 waardeerde 83% van de klanten die hun oordeel gaven over de dienstverlening aan de balie deze met een goed (6% matig en 10% slecht) . De score in 2019 is nagenoeg gelijk aan de score in 2018 (85% goed, 6% matig en 9% slecht). De dienstverlening aan de telefoon werd in 2018 door 53% van de klanten die hun oordeel gaven met een goed beoordeeld (11% matig en 36% slecht). We meten de klanttevredenheid over e-formulieren en vragen feedback van bezoekers van www.apeldoon.nl op webpagina’s. Daarmee verbeteren we het digitaal loket. In 2021 breiden we deze meting verder uit.
|
1.6 We vernieuwen de gemeentelijke website |
|
1.7 We communiceren in heldere, eenvoudige taal (Taal van de Stad) |
|
Indicatoren |
|