Wanneer we inwoners ondersteunen investeren we eerst in preventie, informele zorg, algemene voorzieningen, vrijwilligerswerk en mantelzorg.
PRESTATIE
1.1.1 In alle stadsdelen ontmoetingsplekken, gericht op het voorkomen van eenzaamheid |
Ook in de komende jaren zorgen wij ervoor dat er in alle stadsdelen ontmoetingsplekken zijn, met een levendig en gevarieerd aanbod van activiteiten. Samen met onze welzijnspartners zorgen we ervoor dat het aanbod actueel blijft en aansluit bij de behoefte van inwoners.
Wij organiseren inloop- en ontmoetingsplekken waar inwoners op een laagdrempelige wijze informatie en advies, ondersteuning/training en dagbesteding kunnen ontvangen.
Wij ontsluiten via www.ontmoetelkaarinapeldoorn.nl het aanbod zodat inwoners dit zelf om met hulp van het sociale netwerk kunnen vinden.
|
1.1.2 Versterken hulpbronnen en daarmee duurdere zorg en ondersteuning voorkomen |
Wij blijven ons ervoor inzetten dat de meeste mensen in staat zijn om hun eigen leven vorm te geven. Zij doen mee in de samenleving, zijn economisch zelfstandig en hebben een goede lichamelijke- en geestelijke gezondheid. Ook zij zullen in hun leven mogelijk te maken hebben met tegenslag. Tegenslag hoort, hoe schrijnend ook, bij het leven en is niet per definitie een zaak van overheidsbemoeienis. Als het niet lukt om de problemen het hoofd te bieden én er sprake is van een gebrek aan eigen regie, doen-vermogen en/of hulpbronnen, dan biedt de gemeente ondersteuning. Onze voorzieningen zijn laagdrempelig en zoveel mogelijk zonder indicatie toegankelijk. Hiermee verminderen we de regeldruk voor onze inwoners en zorgen we ervoor dat het elkaar ontmoeten en gebruiken van algemene voorzieningen gewoon wordt. We helpen in de eerste plaats met het versterken van de eigen ‘hulpbronnen’ van onze inwoners. Het gaat dan bijvoorbeeld over de beheersing van de Nederlandse taal, voldoende opleiding, het hebben van een eigen sociaal netwerk en regie in het huishouden. Dit betekent soms ook het daadkrachtig oplossen van schulden- en woonproblematiek in plaats van het leveren van zorg- en ondersteuning in de vorm van voorzieningen.
Door het bieden van ontmoetingsplekken in de stadsdelen kunnen inwoners niet alleen informatie & advies krijgen maar ook kortdurende ondersteuning thuis en zo nodig een voorziening op maat (Samen055). Per 2021 starten hoofdaannemers inwonersdondersteuning in de vier stadsdelen.
Wij bieden inwoners de mogelijkheid om zich tijdens het indicatieproces te laten ondersteunen door een onafhankelijke cliëntondersteuner. Daarnaast organiseren wij gerichte preventieactiviteiten op specifieke risicogroepen (bijvoorbeeld alcoholmatiging , verslavingspreventie).
|
1.1.3. Doorontwikkeling algemene voorzieningen |
In 2021 en verder maken wij de maatregelen uit de kadernota Algemene Voorzieningen operationeel.
Wij bevorderen de samenredzaamheid;
Wij zorgen ervoor dat inwoners in staat gesteld worden dat zij zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kunnen blijven wonen en veilig, gezond en kansrijk op kunnen groeien;
Wij bevorderen zelfredzaamheid en (arbeids)participatie met voorzieningen op maat;
Wij maken zo efficiënt mogelijk gebruik van maatschappelijk vastgoed en verminderen uitgaven van wijkcentra die in eigendom zijn van de gemeente en in beheer bij Accres;
|
NIEUWE ONTWIKKELING
Aanscherpen beleidsregels en verordeningen Wmo (ombuiging) |
Uitgangspunt is het uitvoeren van de wettelijke taken waarbij gekeken wordt hoe de toegang meer handvatten kan krijgen bij het uitvoeren van het werk. Het betekent het terugbrengen van een aantal extra gemeentelijke keuzes in genoemde regelingen. Een eerste screening daarvan levert een uiteenlopende lijst met mogelijke (kleine) besparingen op. |
Benodigd budget We houden met ingang van 2021 rekening met een structurele besparing van € 100.000. |
Herindicaties huishoudelijke hulp (ombuiging) |
In de Transformatienota is bij de MPB 2020-2023 besloten om voor huishoudelijke verzorging bij nieuwe en herindicaties scherp te kijken naar de noodzakelijke omvang van de zorg. Dit in relatie tot het benutten van het eigen potentieel van de cliënt en zwaarte van de zorgvraag. Sinds die maatregel zijn indicaties vrijwel nooit hoger dan 3 uur per week. De nu voorgestelde maatregel houdt in dat ook alle lopende indicaties vanaf 3 uur per week opnieuw beoordeeld worden. In 2021 wordt met een lagere besparing rekening gehouden vanwege implementatiekosten en de gevolgen van corona.
|
Benodigd budget We houden rekening met een besparing van € 75.000 in 2021 en van structureel € 300.000 de jaren daarna. |
Heronderzoek lopende indicaties Wmo op toegang WLZ (ombuiging) |
Deze maatregel is een aanvulling op de bij de MPB 2020 vastgestelde ombuigingsmaatregel om bij nieuwe en herindicaties te screenen op het van toepassing kunnen zijn van de Wet Langdurige Zorg (WLZ). Het betreft bij deze maatregel het doorlichten van het huidige cliëntenbestand. Als de client 24 uurs toezicht of zorg in de nabijheid nodig heeft, is het aannemelijk dat client zorg nodig heeft vanuit de WLZ . Wij verwachten met deze screening een uitstroom naar de WlZ te realiseren. In 2021 wordt met een lagere besparing rekening gehouden vanwege implementatiekosten en corona.
|
Benodigd budget We houden rekening met een besparing van € 62.000 in 2021 en van structureel € 250.000 de jaren daarna. |