Het hebben van voldoende inkomen om in het eigen levensonderhoud te kunnen voorzien is een belangrijke pijler in het leven van mensen. We stimuleren inwoners om het inkomen zoveel mogelijk op eigen kracht te verwerven, maar geven financiële ondersteuning aan die inwoners voor wie dat (tijdelijk) niet lukt. We bieden actief en vroegtijdig ondersteuning aan inwoners die te maken krijgen met problematische schulden.
PRESTATIE
1.2.1 We zijn effectief in onze schuldhulpverlening , minder dan 5% doet binnen vier jaar na een positieve beëindiging van een minnelijke schuldregeling opnieuw een beroep op een schuldregeling |
|
1.2.2 In 2021 sluit tenminste 75% van de inwoners met een minnelijke schuldregeling deze succesvol af |
|
1.2.3 60% van de aanvragers die een beroep doen op de participatiewet krijgen tijdens het eerste gesprek, dat gaat over het vaststellen van het recht op een uitkering, uitsluitstel over het toekennen van de uitkering |
De meeste mensen (60%) krijgen al tijdens hun eerste gesprek, dat gaat over het vaststellen van het recht op de uitkering, uitsluitsel over het toekennen van een uitkering. In de gesprekken gaan we uit van vertrouwen. Als de inwoner zijn verhaal doet, doen we alleen extra controles als sprake is van een fraudeverleden, inconsistentie in het verhaal of agressief gedrag.
|
1.2.4 Wij borgen via het Sociaal Vangnet de maatschappelijke deelname van inwoners met een laag inkomen |
Het Sociaal Vangnet is zodanig vorm gegeven dat inwoners met een laag inkomen mogelijkheden hebben om maatschappelijk te participeren als zij daartoe zelf financieel niet in staat zijn. Wij bieden regelingen aan waarbij de ondersteuning inwoners niet weerhoudt om aan het werk te gaan. Inwoners met hoge zorgkosten ondersteunen we. Wij hebben in het bijzonder aandacht voor kinderen om te voorkomen dat kinderen minder kansen krijgen doordat zij opgroeien in armoede en we willen voorkomen dat deze kinderen uitsluiting ervaren. Wij bevorderen een betaalbare energierekening voor inwoners met een laag inkomen waardoor zij bijdragen aan en profiteren van de energietransitie.
|
NIEUWE ONTWIKKELING
Vroegsignalering, gewijzigde wet schuldhulpverlening (onontkoombaar nieuw beleid) |
In de wijziging van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening, die per 1-1-2021 van kracht wordt, wil het Rijk het voor gemeenten gemakkelijker maken om inwoners met schulden sneller te helpen. Onderdeel daarvan is dat vroegsignalering een wettelijke taak wordt. Bij deze vroegsignalering van schulden moet de gemeente hulp aanbieden voordat inwoners zelf hulp zoeken. Gemeenten krijgen de plicht om bewoners te benaderen wanneer er sprake is van bijvoorbeeld energie- en zorgverzekeringsschulden. Daarnaast wordt het mogelijk met woningcorporaties informatie uit te wisselen over huurachterstanden. Het doel is mensen met problematische schulden zo vroeg mogelijk in beeld te krijgen en te kunnen helpen. Dit moet leiden tot lagere maatschappelijke kosten bij voortdurende (en verergerende) schuldenproblematiek en een effectievere en snellere schuldhulpverlening. Het toegekende budget van € 25.000 is ter dekking van de aanschaf in 2021 van een registratiesysteem waarin signalen worden vastgelegd, de jaren daarna gaat het om de licentiekosten van het systeem.
De wetswijziging brengt, naast ICT kosten, ook extra uitvoeringskosten met zich mee; in de komende maanden komt meer duidelijkheid over de gevolgen van de gewijzigde Wet Schuldhulpverlening, wij komen daar via een begrotingswijziging of in de Voorjaarsnota 2021 op terug. Vooralsnog nemen we hiervoor een -pm. op.
|
Benodigd budget Het gaat om een bedrag van € 25.000 voor 2021 en verder voor ICT en een -pm. voor extra uitvoeringskosten. Tegenover deze laatste zal een hogere rijksvergoeding (gemeentefonds) komen te staan. |