Jeugd en onderwijs

2.1 Fysieke en mentale ontwikkeling van kinderen preventief volgen en bevorderen.

Verstevigen van de rol en taak van het CJG binnen de Apeldoornse ondersteuningsstructuur zodanig dat het CJG effectief is als toegang naar de jeugdhulp en zelf preventieve en lichte zorg biedt.

PRESTATIE

2.1.1 Jeugdgezondheidszorg voor alle kinderen en jongeren van 0-19.

We faciliteren de stichting CJG om de integrale jeugdgezondheidszorg verder door te ontwikkelen, waarbij preventie en vroegsignalering voorop staat.    

2.1.2 Kinderen en jongeren uitnodigen te bewegen, sporten en gezond te eten.

We leggen een stevige gezonde basis in de leefstijl van kinderen en jongeren door bijvoorbeeld het uitvoeren van het programma JOGG en geven we invulling aan de Brede Regeling Combinatiefuncties, waarbij een bijdrage geleverd wordt aan de gemeentelijke doelstellingen ‘sport van jongs af aan’ en ‘iedereen doet mee’. Per 1 januari 2021 zetten we combinatiefuncties in. Deze functionarissen worden ingezet in een combinatie van onderwijs, sport en cultuur.

 

Daarnaast willen we net als in 2019 meer basisscholen gebruik laten maken van de subsidieregeling om schoolpleinen duurzamer en uitdagender te maken. De schoolpleinen zijn na schooltijd in ieder geval tot 20.00 uur opengesteld voor buurtkinderen.

2.1.3 Ondersteuning van gezinnen normaliseren, zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig.

We verbeteren de verbinding tussen het preventieve, voorliggende veld en de (specialistische) jeugdhulpverlening, zodanig dat we een verschuiving realiseren van intensieve (en dure) individuele hulp naar preventieve (en goedkopere) hulp.

2.1.4 Duurzaam betaalbaar maken en houden van Jeugdzorg

Wij geven uitvoering aan de Transformatienotitie, die erop gericht is de kosten van de jeugdhulp terug te brengen. Naast de aandacht voor preventie en tijdig inschakelen van lichte zorg hebben we meer zicht op de inzet van jeugdhulp doordat de toegang grotendeels via het CJG loopt.

Met jeugdhulpaanbieders hebben we budgetplatfonds afgesproken en werken we aan strategisch partnerschap, waarbij we vanuit vertrouwen samenwerken aan betaalbare en goede ondersteuning voor onze jeugdigen.

 

NIEUWE ONTWIKKELING

Routegebonden vervoer (onontkoombare ontwikkeling)

We hebben te maken met naar verwachting structureel hogere kosten voor routegebonden vervoer. Deze hogere kosten zijn het gevolg van:

-     een stijgende zorgvraag die direct doorwerkt op de vraag naar vervoer;

-     een stijging aan solo-indicaties onder andere vanwege de complexiteit van zorgvraag van cliënten/

      leerlingen. Door met name steeds groter psychische- en gedragsproblemen wordt in het leerlingenvervoer

      meer beroep gedaan op solo-indicaties om problemen tijdens het vervoer te voorkomen;

-     er zijn minder (efficiëntere) combiritten te maken, omdat Apeldoorn geen combi’s kan maken met andere

      gemeenten binnen het routegebonden vervoer;

-     de hoge kwaliteitseisen die wij vorig jaar in de aanbesteding aan de vervoerders hebben gesteld;

-     de aantallen waarmee bij de aanbesteding gerekend is, zijn gebaseerd op aannames, dan wel (niet

      complete) data van PlusOV. In de praktijk is het aantal gebruikers groter gebleken.

 

Benodigd budget

Er is extra budget van € 1,3 miljoen nodig, waarvan € 0,3 miljoen (leerlingen- en jeugdwetvervoer) wordt verantwoord op dit programma. Het overige deel treft u aan op programma 7 Maatschappelijke ondersteuning.

Stoppen subsidie Real X (ombuiging)

Real X kampt al langere tijd met financiële problemen en heeft dit jaar besloten om de activiteiten te staken. De verstrekte subsidie komt niet voor een alternatieve activiteit beschikbaar. Door deze maatregel ontstaat leegstand op het Zwitsal terrein.

 

Benodigd budget

Een besparing van jaarlijks € 130.000 met ingang van 2021.

Deze pagina is gebouwd op 10/02/2020 14:21:39 met de export van 09/28/2020 17:22:05