Taakveld 0.4 | Realisatie 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
Loonkosten/inhuur | 38.921 | 40.074 | 40.360 | 41.281 | 42.493 | 43.761 |
Overige personele lasten | 3.132 | 3.445 | 3.364 | 3.437 | 3.500 | 3.567 |
Huisvestingslasten | 9.610 | 11.347 | 8.925 | 8.956 | 9.041 | 9.212 |
Facilitaire lasten | 2.519 | 2.613 | 2.620 | 2.675 | 2.741 | 2.797 |
Automatiseringslasten | 4.960 | 7.041 | 7.381 | 7.806 | 8.145 | 8.139 |
Overige lasten | 3.000 | 4.667 | 3.073 | 3.190 | 3.241 | 3.295 |
Totaal lasten overhead | 62.142 | 69.187 | 65.722 | 67.346 | 69.160 | 70.771 |
Baten overhead | 4.291 | 5.325 | 4.887 | 4.976 | 5.097 | 5.300 |
Saldo overhead | 57.851 | 63.861 | 60.835 | 62.370 | 64.063 | 65.471 |
0.10 Mutaties reserves | -189 | -2.268 | 303 | 418 | 418 | 418 |
Totaal | 57.662 | 61.593 | 61.138 | 62.788 | 64.481 | 65.889 |
De daling van de huisvestingslasten is het gevolg van het afstoten van het Activerium. Ook werd in 2020 nog rekening gehouden met bouwrente van het project Huis van de Stad. Door de toegenomen digitalisering verandert de aard van diverse programmakosten naar automatiseringslasten. Een voorbeeld hiervan zijn de kosten voor documentaire informatievoorziening, deze nemen af, maar de daarmee samenhangende ICT-kosten nemen toe. Ook binnen de beleidsprogramma's van de MPB zien we een herschikking van budgetten, die leiden tot een hoger budget automatiseringslasten. De daling op de post overige lasten komt, omdat in afwachting van de reorganisatie de structurele invulling van de bedrijfsvoeringstaakstelling van € 1,1 miljoen tijdelijk is opgenomen op een stelpost overhead.