In het collegewerkprogramma hebben wij als aandachtspunt de Schuld(quote) benoemd.
Voor de definitie van de schuld sluiten wij aan bij de wettelijk gehanteerde definitie. Deze berekeningswijze van de Netto Schuldquote is vastgesteld als één van de financiële kengetallen voor gemeenten, waarbij zowel terug als vooruit gekeken wordt. In de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing hebben wij ijkpunten voor enkele kengetalllen benoemd, waaronder ook die voor de (Gecorrigeerde) Netto Schuldquote.
De definitie van de gecorrigeerde Netto Schuldquote luidt:
(Onderhandse leningen+overige vaste schuld+kortlopende schuld+overlopende passiva -langlopende uitzettingen - kortlopende (debiteuren) vorderingen en uitzettingen – liquide middelen – overlopende activa)/ totaal van de inkomsten op de exploitatiebegroting.
Het doel gedurende deze collegeperiode is om onze netto schuldquote te houden beneden de 90%.
Jaar | Begroting | Rekening | Waarde ijkpunt | Provincie | Provincie |
---|---|---|---|---|---|
2017 | 89,92% | 80,73% | Goed | A | A |
2018 | 91,7% | 77,34% | Goed | B | A |
2019 | 82,08% | 83.42% | Goed | A | A |
2020 | 82,77%* | Goed | A | A | |
2021 | 87,55% | Goed | A |
*Bijgestelde geprognosticeerde verwachting per juli 2020.
Al vanaf 2016 zien wij een trend van verbetering van de schuldquote, echter met de voorgestelde begroting 2021-2024 verwachten wij enige verslechtering van dit kengetal. Dit wordt met name veroorzaakt doordat er lagere baten zijn begroot. Wij voorzien voor nu met een doorkijk naar de nabije jaren dat de corrigeerde netto schuldquote nog wel beneden de 90% blijft, echter met een duidelijk stijging ten op zichtte van de laatste begroting en rekening, dat is wel een reden om extra alert op deze ontwikkeling te zijn. Het jaar 2018 was bij de jaarrekening extra positief beïnvloed door de vrijval van de precario uit de voorziening ten gunste van het resultaat.
Emu-saldo
In de nieuwe septembercirculaire 2020 zal het kabinet waarschijnlijk de nieuwe individuele referentiewaarden voor individuele gemeenten presenteren. Wij verwachten dat hier nu geen prioriteit aangegeven wordt, gezien de onzekere economische situatie als gevolg van de coronacrisis. Hieronder staat een overzicht hoe wij de ontwikkeling van ons EMU-saldo inschatten.
Referentiewaarde EMU-tekort | Begroting EMU-Saldo | Werkelijk EMU-Saldo | |
---|---|---|---|
2018 | Niet vastgesteld | + € 8.883 mln | + € 14,241 mln |
2019 | € 22,4 mln* | + € 2,442 mln | - € 26,105 mln |
2020 | € 23,1 mln* | -.€ 7,391 mln | |
2021 | Nog niet vastgesteld | - € 15.599 mln |
* Vastgesteld op basis van het 0,27% van het Bruto Binnenlands Product voor alle gemeenten gezamenlijk
Ook via de EMU-saldo ontwikkeling kunt u zien of onze schulden juist afnemen of juist iets oplopen. Met name de investeringen in 2020 en 2021 zorgen voor een hoger EMU-tekort.
Hoe kunnen we meer concreet de Schuldquote verlagen en het EMU saldo positief beïnvloeden?
- Indien we de inkomsten in de exploitatie kunnen opvoeren heeft dat een positief effect. Als die inkomsten worden toegevoegd aan de reserves kan er schuld worden afgelost. Dan ontstaat een extra positief effect op de netto schuldquote;
- Wij zijn al enkele jaren onderweg om een belangrijk deel van de voorraad oneigenlijk bezit te verkopen. Met de opbrengst is en zal een deel van de schulden worden afgelost;
- Indien de grondverkopen de investeringen overstijgen dan heeft dat een positief effect op de Schuldquote en het EMU-saldo.
Al deze mogelijkheden hebben (politiek bestuurlijke) consequenties, die verder gaan dan alleen een verlaging van de Netto Schuldquote.
Overigens is de verwachting dat de netto schuldquote in de komende jaren min of meer zal stabiliseren, daarbij zijn de volgende opmerkingen te maken:
- Beperkte toename Algemene Reserve, wij “sparen” vanuit de begroting om de Algemene Reserve de komende jaren verder te verhogen. In de praktijk betekent dit dat als er meer geld binnen komt dan eruit gaat, er direct een deel van de (korte)schuld wordt afgelost. Echter de gevolgen van de huidige corona crisis kunnen negatieve gevolgen hebben voor de Algemene Reserve!
- Diverse investeringen waaronder die in Activa met maatschappelijk nut e.d. waardoor de schuld weer wat iets kan toenemen.