Verbonden partijen
- verbonden partij Accres Holding BV
Accres Holding BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Accres Apeldoorn BV is een dochter van Accres Holding BV. Acres Apeldoorn BV beheert en exploiteert voor de gemeente maatschappelijk vastgoed en verleent diensten op het gebied van natuur, onderwijs, welzijn, educatie, recreatie en sport. Daarmee draagt zij bij aan doelstellingen van de programma's 3 (openbare ruimte), 5 (jeugd en onderwijs), 7 (maatschappelijke ondersteuning en 8 (cultuur, erfgoed evenementen en sport).
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de enige eigenaar van Accres Holding BV. De holding heeft drie dochters, Accres Apeldoorn BV, Accres Shared Services BV en Accres Deelnemingen BV. Gemeente Apeldoorn heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Accres Shared Services BV ondersteunt de holding en de andere dochters. In Accres Deelnemingen BV zijn opdrachten van andere gemeenten, zoals Almelo en Bilthoven, en overige leisure- activiteiten, ZERO 55 Enschede en ZERO 55/ MAC Apeldoorn ondergebracht.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
In 2019 is de juridische structuur van Accres gewijzigd. Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en Accres Shared Services BV.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso, aandeelhouder/ W. Willems, Vastgoed
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Ten aanzien van de uitvraag wordt uitgegaan van de volgende pakketten: 1. Kinderboerderijen: uitvraag is iets aangescherpt, maar uitvraag is ongeveer gelijk als in de huidige opdracht; 2. Sportaccommodaties: uitvraag is ongeveer gelijk; 3. Zwembaden, uitvraag is ongeveer gelijk; 4. Cultuur, uitvraag is ongeveer gelijk; 5. Sociaal maatschappelijke accommodaties, uitvraag wordt anders dan de huidige opdracht. Wijkcentra worden ingezet voor Samen055 en basisontmoetingsplekken. Zaalverhuur wordt tot een minimum beperkt, betreft geen corebusiness van de gemeente. Een aantal locaties wordt uit de opdracht gehaald, andere locaties worden juist weer toegevoegd; 6. Park Berg & Bos, uitvraag wordt gewijzigd. De verschillende deelopdrachten aan Accres worden samengevoegd in 1 uitvraag (parkmanagement, beheer en onderhoud, openbaar gebied en opstallen en parkeerbeheer); 7. Sportstimulering en Combinatiefunctionarissen, dit betreft een nieuw onderdeel in de uitvraag. Dit was een subsidie, maar wordt onderdeel van de DVO.
Risico's
Het financiële risico van de gemeente als eigenaar van Accres is in principe beperkt tot de waarde van het aandelenbezit. Maar Accres draagt als opdrachtnemer ook bij aan verschillende begrotingsprogramma's. Als Accres de afgesproken prestaties niet of niet goed genoeg levert, kan dat gevolgen hebben voor de gebruikers van de accommodaties van Accres. Die zouden de gemeente als opdrachtgever hierop kunnen aanspreken.Als een dochteronderneming van Accres verlies lijdt kan dit voorApeldoorn als 100% eigenaar van het moederbedrijf tot imagoschade leiden. We hebben hier invloed op door als aandeelhouder periodiek met de directie van Accres, de ontwikkeling van het bedrijf te bespreken. Daarnaast beschikt Accres over een governancestructuur, die inzicht biedt in toezicht en verantwoordelijkheden. Als Accres zich meer als ondernemer gaat opstellen, kan dat betekenen dat zij activiteiten start die ook door private partijen uitgevoerd kunnen worden. Een marktpartij kan dit als concurrentieverstorend zien. We kunnen dat risico op twee manieren beperken. Ten eerste hebben wij met Accres afgesproken om de opdrachten die wij haar geven, juridisch en financieel duidelijk te scheiden van andere opdrachten. En Accres brengt die andere opdrachten onder in aparte vennootschappen (zie ook de nieuwe juridische structuur per 2019). Ten tweede toetsen we de afspraken die we met Accres maken aan Europese en nationale wetgeving, onder andere de regels over ongeoorloofde staatssteun en de Wet Markt en Overheid. Veel activiteiten van Accres worden geraakt door de coronacrisis. De omzetdaling bij Accres zal gevolgen hebben voor het resultaat 2020 en de solvabiliteit van Accres.
Ontwikkelingen beleid
Eind 2019 is de huidige DVO geëvalueerd. Deze evaluatie geeft aanleiding om de DVO met nog eens 4 jaar voort te zetten. De uitvraag per pakket zal worden aangescherpt.
De uitvraag bestaat uit 3 onderdelen:
1. Onderhoud. Voor onderhoud verwachten we jaarlijks in totaal (onderwijshuisvesting en vastgoed) ca. € 2,75 miljoen nodig te hebben (ca € 450.000 meer dan nu).
2. Exploitatie. Deze kosten zijn maximaal hetzelfde als het huidige bedrag, maar mogelijk iets minder door besparingen op overhead. Nu gaat het om jaarlijks € 3,9 miljoen.
3. Huur. Het saldo op de huur is 0. Dat blijft zo.
De nieuwe DVO zal ingaan per 1 januari 2021 en geldt weer voor 4 jaar.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
n.t.b.
Aandelenbelang
100% aandelen
2019
2020
2021
Rekeningresultaat
-/- € 1.097.000
n.t.b.
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 3.997.000
n.t.b.
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 9.093.000
n.t.b.
n.t.b.
- verbonden partij GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Uitvoering van de wettelijke taken: infectieziektebestrijding, medisch milieukundige zorg, algemene technische hygiënezorg, psychosociale hulp bij rampen, geneeskundige hulpverlening in de regio, toezichthouder kinderopvang en peuterspeelzalen, gezondheidszorg voor statushouders, lijkschouw, gezondheidsonderzoek en -analyse van de bevolking, bijdragen aan preventieprogramma’s en preventieve ouderengezondheidszorg.
Risico's
De GGD voert in opdracht van het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) de publieke gezondheidszorg voor vluchtelingen uit. Hierbij bestaat het risico dat de GGD te weinig geld van het COA krijgt. Andere risico's zijn dat gemeenten minder afnemen van de plusproducten en onzekerheid over continuering van arrestantenzorg in opdracht van het Rijk en mogelijke veranderingen in lijkschouw.
Ontwikkelingen beleid
Als beleidsprioriteiten zijn vastgesteld: advisering omgevingswet en gezonde leefomgeving, psychosociale hulp bij incidenten, gezonde leefstijl, met name een rookvrije generatie, signalering trends in volksgezondheid, werkgeversplatform NOG Fitter en Vitaler, gezonder ouder worden, bestuursagenda uitwerken en passende informatie voor gemeenten.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.326.255
Aandelenbelang
2019
2020
2021
Rekeningresultaat
€ 71.000
Eigen vermogen
€ 2.909.000
Vreemd vermogen
€ 2.631.000
- verbonden partij Vervoerscentrale Stedendriehoek
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Acties om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7). De jeugd krijgt genoeg kansen om de eigen talenten te ontwikkelen (programma 5). De jeugd kan opgroeien in veiligheid en geborgenheid (programma 5). Inwoners zijn aan het werk of maatschappelijk actief (programma 6).
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Stukker.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
N. Stukker
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om die risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.We hebben in 2017 en 2018 ervaren dat de ontwikkeling van de vervoercentrale intensief en ingewikkeld is.
Ontwikkelingen beleid
De Vervoercentrale Stedendriehoek is een zelfstandige publieke bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Afspraken hierover heeft iedere gemeente op gelijke wijze vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst (DVO).
Gemeente Apeldoorn is per 1 augustus 2019 uitgetreden uit de GR voor wat betreft het routegebonden vervoer en heeft dit deel van het vervoer opnieuw aanbesteed. De planning en uitvoering van het Vraagafhankelijk Vervoer is nog wel bij PlusOV ondergebracht en verloopt goed.
Voor het schooljaar 2019/2020 is het routegebonden vervoer (leerlingenvervoer, dagbestedingsvervoer en jeugdwetvervoer) aanbesteed. Dit omdat we voor het route gebonden vervoer per augustus 2019 zijn uitgetreden uit de gemeenschappelijke regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV).
Op basis van de nieuwe aanbesteding voor route gebonden vervoer verwachten we op dit moment dat we het budget voor leerlingenvervoer (onderdeel routegebondenvervoer) met € 360.000 gaan overschrijden (op een budget van € 2,1 miljoen). Hierbij hebben we voor zover mogelijk rekening gehouden met Corona maatregelen (80% compensatie en meerkosten 1,5 meter maatregel).
In de afgelopen maanden hebben we stilgestaan bij de kostenontwikkeling van de Routegebonden (RGV) – en Vraagafhankelijke vervoerskosten (VAV). Ten opzichte van de huidige begroting van de gemeente Apeldoorn verwachten we substantieel hogere uitgaven in 2020 op RGV en VAV. In het Financieel Perspectief 2021-2024 is daarom € 1,3 mln. opgenomen voor hogere kosten voor RGV. Hier zijn de volgende oorzaken voor:
• Een stijgende zorgvraag die direct doorwerkt op de vraag naar vervoer
• Een stijging aan solo-indicaties
• Er zijn minder (efficiënte) combi-ritten te maken, omdat Apeldoorn geen combi’s kan maken met andere gemeenten binnen het routegebonden vervoer
• De hoge kwaliteitseisen die wij vorig jaar in de aanbesteding aan de vervoerders hebben gesteld.
• De aantallen waarmee richting de aanbesteding gerekend is, zijn gebaseerd op aannames, dan wel (niet complete) data van PlusOV.
Zowel voor het routegebonden – als ook het vraagafhankelijke vervoer zijn we intern overleggen gestart om te kijken hoe de kosten op deze vervoersstromen kunnen worden gereduceerd. Mogelijkheden hiertoe zijn bijvoorbeeld (meer) te handhaven op de huidige beleidsregels maar ook te kijken naar nieuwe aangescherpte beleidsregels. Deze mogelijke ombuigingsmaatregelen moeten voor de MPB 2021-2024 nader worden geconcretiseerd. Waarbij het ook noodzakelijk is om de bestaande ombuigingsvoorstellen van programma 5 en 7 integraal te toetsen of deze impact hebben op deze vervoersstromen.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 2.792.693
Aandelenbelang
2019
2020
2021
Rekeningresultaat
€ 312.185
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 460.890
€ 299.531
€ 49.531
Vreemd vermogen
€ 4.124.281
€ 4.124.281
€ 4.124.281